Vi har været på liveaboard til Similan øerne med en enkelt overnatning. Vi benyttede dykkerfirmaet Khao Lak explorer , hvilket var et godt valg.

Venter på afgang til Similan øerne

Vi startede ved øen Turtle Rock, hvor jeg også fik snorklet. Derefter sejlede vi til Chrismas point, hvor der også var mulighed for både snorkling og dykning. Herefter tog de fleste så tilbage til deres hotel. Vi var to par som blev tilbage på båden og overnattede. Det var hyggeligt. Det andet par var fra Sverige, så det var ret nemt at tale med dem.

Vores kahyt

Lækker frugt snack

Da de andre var taget af sted, blev vi i en lille båd, sejlet ind til Den 9. Similan ø, der hedder Mu Ko. Her kunne vi i en times tid bade og nyde stranden, uden andre turister. Der havde lige været en masse turistbåde inde ved stranden, derfor blev der rydder op efter dem. Men det var totalt lækkert at have stranden for sig selv, og sandet var simpelthen blødt som pudder.

Derefter var det så tid til solnedgangs-dyk ved Donald Duck Island.

Om aftenen hyggede vi os med et par øl, og så nogle optagelser fra naturprogrammet BBC-channel. Kl. 21 gik vi så i seng, totalt trætte og udmattede.

Jeg vågnede ved 4 tiden. Himlen blev jævnligt oplyst af lyn. Det var rigtig flot. Så jeg besluttede mig for at blive oppe og nyde nattehimlen, og hvordan lyset langsomt begyndt at oplyse himlen.

Kl. 7 om morgenen, var det tid til at dykke ved Koh Bon island, hvor resten af dagens dyk skulle foregå. Sigtbarheden var rigtig god. Noget helt anden end at dykke i de danske farvande, og dyrelivet er også noget mere farverigt.

Om formiddagen kom næste hold dykkere. Kim og jeg blev sejlet retur ved 15-tiden.

Mellem hvert dyk blev vi tilbudt lidt lækkert at spise. Og det var hele tiden muligt også at snorkle, eller bare slappe af på soldækket, eller hvad man nu havde lyst til. Alle sammen var rigtig flinke, og behagelige at snakke med.

Der var en vigtig regel på turen, som egentlig bør være en selvfølge for alle dykker-firmaer: Man skal ikke drikke og dykke. Man kan drikke efter man har dykket. Da vi var ved at være i havn efter turen, lagde jeg mærke til, at en fra besætningen bad en bøn. Jeg spurgte ham om grunden. Han forklarede mig, at det gør han efter hver tur, hvor han takker for at turen gik godt.