Har du nogensinde været en tur i Skagen? Ellers bør du prøve det, og meget gerne med et par stop undervejs.

Vi startede ud med et besøg i Mønsted kalkgruber. Det er verdens største kalkgruber, og der er mange gange og huler. Det kan være en god ide, at tage en lygte med, men du kan også se rigtig meget uden.

Man kan bruge rigtig lang tid i hulerne, men på et tidspunkt følte vi, at nu havde vi set nok kalk.

Tæt på billetsalget, er der et lille museum, som også er ret spændende.

Efter at have set på gruberne chekkede vi ind på et B&B i byen Fly, der ligger ved Mønsted. Det var et fantastisk sted, som vi stærkt kan anbefale. Derefter kørte vi til Viborg, for at se på Domkirken. Den var stor og interessant, men den kan ikke slå Roskilde Domkirke som vi jo tidligere har besøgt.

Vi sluttede dagen med aftensmad på Mønsted kro. Et hyggeligt sted, hvor der serveres store portioner.

Næste dag fandt vi ud af at der er en granitfabrik i Fly, så der tog vi et smut hen, og samlede inspiration til vores have.

Og så gik turen videre til Spøttrup Borg. Den blev bygget af Viborgs biskop. For at besøge borgen skal du lige betale. Men der er et stykke hen til selve borgen. Inden da kommer du blandt andet forbi en krydderihave med lægeurter. Der er beskrivelser af urterne og hvad de virkede mod. På selve borgen var det muligt at gå rundt inden dørs, og få en fornemmelse af, hvor meget magt og rigdom kirken egentlig havde.

Gennem længere tid, havde vi talt om, at vi da skulle besøge Fur Bryghus en dag. Og da vi jo var på vej opad i landet, var det jo alletiders mulighed.

Vi var lidt i tvivl om hvor og hvordan man betaler for færgen. Det viste sig, at man bare holder i køen af biler, og på et tidspunkt kommer der så en billettør.

Vi havde en dejlig gåtur gennem skoven og hen til Fur bryghus. Her fik vi plads med direkte udsigt til maskinerne i bryggeriet. Vi havde reserveret i forvejen, hvilket vi anbefaler man gør, hvis man vil være sikker på at få en plads. Derefter gik vi en hyggelig tur langs stranden tilbage.

Den tredje. dag tog vi et lille smut til Glyngøre havn.

Herefter gik turen så videre til Thorup strand, som jo er kendt fra serien: ”Gutterne på Kutterne”. Desværre var bådene ude på havet, og kom først retur senere på dagen. Men det var alligevel spændende, at gå rundt og se fiskekutterne, der lå på land. Og så var det muligt at købe både mad og drikke i området.

Og så kørte vi til Skagen…

I Skagen kører der en sommerbus. Den stopper ved Grenen, den tilsandede kirke, havnen og stationen. Så den benyttede vi, da vi som alle andre, der besøger Skagen, skulle ud på Grenen. Chaufføren kunne fortælle mange spændende ting om Skagen.
Vidste du, at de hvide forskellinger på de røde tage, blev brugt for at fiskerne kunne finde ind til land igen.

Vi var en tur på Skagens museum, og havde i forvejen bestilt et foredrag om malerne i byen, Det var vældig interessant. Efter foredraget så vi Krøyers atelier. Vi var også inde og se Anna og Michael Anchers hus. Det var tydeligt at se, at familien tilhørte de mere velstillede.

Den sidste dag i Skagen besluttede vi os for at tage på kirkegården, og se hvor Krøyer og familien Ancher ligger begravet.

På kirkegården er der også et monument fra 1948 for fiskere, der omkom på havet uden at blive fundet, med alle navne fra 1862 til i dag.

På vej hjem, tog vi i Oceanariet der ligger i Hirtshals. Det er Nordeuropas største akvarium. Man kan stå i en lille tunnel og se sælerne svømme forbi oven over hovedet. Men det vi synes var mest fascinerende, var at se de store klumpfisk.

Sidste stop på vores tur, var en tur rundt i området ved Himmelbjerget. Ud over selve tårnet, er der jo flere forskellige udsigtspunkter og skulpturer i området.