Vi har været på bustur til byen Celle, der ligger i Tyskland. På vejen gjorde vi holdt nogle forskellige steder. Vi stoppede bl.a. ved Air-bus fabrikkerne.

Her var der en plat-form, hvor flyspotterne stod.

Derfra fortsatte vi til Stade, hvor vi fik lidt tid på egen hånd. Tiden brugte vi i den gamle bydel, der ligger omkring den gamle havn. Der var en del cafeer, men også mange flotte bygninger.

Dagen efter ankomsten besøgte vi Celle slot, hvor Dronning Caroline Mathilde, i 1772 blev deporteret til efter sit forhold til Struensee. Jeg kan rigtig godt lide at besøge forskellige slotte, og prøve at fornemme, hvordan det engang har været. Men slottet i Celle, virkede mest som et museum, med nogle få møbler, og en masse billeder. Men tapeterne og loftet i de forskellige rum, er også værd at studere. Hvis du har set filmen ”En kongelig affære”, med Mads Mikkelsen og Alicia Vikander, så vil du nok have lidt svært ved at genkende malerierne af Struensee og Caroline Mathilde.

Udenfor slottet var der en park, som vi brugte lidt tid i.

I Celle boede vi på Tryp hotel. Lige udenfor er der et busstop, hvorfra vi tog bussen ind til byen, når det passede os.
Inde i centrum så vi de charmerende bindingsværkshuse, som byen er så kendt for. Vi var forbi Mauernstraβe 50, hvor Der Alte Posthof ligger. Der så vi Nøddeknækkeren der står og holder vagt. Inde i centrum, er der nogle talende lygter, som vi også lyttede til. Vi ledte lidt efter Skomagergade, men da vi på et tidspunkt så op, kunne vi se, at vi havde fundet gaden. Der hænger nemlig en hel masse sko på tværs af gaden.

rådhuset

soldat ved posthof

talende lygter

Den tredje dag, var vi ude og se mindesmærkerne ved koncentrationslejren Bergen-Belsen. Det er der, hvor Anne Franks gravsten står. Men gravstenene har kun symbolsk betydning, de ligger ikke begravet der. Der er også en hel del gravsten for modstandsbevægelsen. På gravene finder du flere små sten. De stammer fra den jødiske tradition med, at rig som fattig alle steder i verden kan finde en sten til at ære den døde. Området er temmelig stort. Til højre for indgangen findes der et indendørs-museum, du også kan besøge. Og der er gratis adgang.

indgang

anne franks grav

Efter at have besøgt Bergen-Belsen skulle vi køre med hestevogn i hedeområdet ved Hermannsburg. En rigtig hyggelig tur. Der blev serveret lidt brød og pålæg, samt en flaske snaps. I hestevognen kunne man også købe øl og sodavand.

Hygge med pølsemadder, øl og snaps

En aften tog vi i Den franske Have, hvor vi bl.a. så mindesmærket for Caroline Mathilde. Oprindelig blev haven anlagt i fransk barok-stil. Men udover springvandet, og alleen med træer er der ikke meget tilbage af den originale stil. Men en hyggelig park, at slentre en aftentur i.

På fjerde-dagen kørte vi så hjem mod Danmark. Vi stoppede dog lige i byen Hitzacker, hvor vi havde nogle timer på egen hånd. Her kiggede vi på kirken, og de gamle bygninger. Og så gik vi på jagt efter de trolde, som var placeret rundt omkring i byen. Nogle steder kan man også se hvor høj vandstanden sommetider har været.