Vi har været på en semi-privat tur til Kairo, der består af 9 millioner indbyggere. Vi havde bestilt turen gennem Sfinks Rejser, der ejes af en egypter, som har boet i Danmark i mange år. Det gør det også nemmere for danskere at kommunikere med selskabet.

Normalt er der et fastlagt program, men vi havde fravalgt et par ting for at få nogle andre oplevelser.

Klokken 2 om natten blev vi hentet af en mini-bus. Derefter hentede vi 3 andre gæster, og så gik turen mod Kairo.

På vejen derop kom vi til et check-point, hvor vi skulle mødes med en masse andre biler og busser. Pausen varede en times tid, hvor der var tid til en kop kaffe eller hvad vi nu havde lyst til. Derfra kørte vi så i kortege i nogle timer.

Solopgang ved check-point

I Kairo kom der to guides, en der dækkede det normale program, og en som blev min og Kims private guide.

Første stop var de berømte pyramider. Sikke et fantastisk område. I starten var der kraftig tåge, men efter et par timer var den forsvundet, og alt var flot og klart.

Vi var både inde i Kheops pyramiden, og i den mellemstore pyramide. Desværre må man ikke fotografere derinde, så vi skulle aflevere vores kameraer ved indgangen.

Kim og vores guide Hassan ved en af pyramiderne

I Kheops pyramiden, skal man nærmest gå på en hønsestige og samtidig helt sammenkrøbet, da der ikke er meget plads. Når det er sommer og varmt udenfor, er det meget koldt inde i pyramiden, og omvendt når det er køligt udenfor. Gad vide hvad der er allerinderst, efter den meget lange tur op at hønsestigen? Jo, der står sørme en stor sarkofag på gulvet.

I den mellemstore pyramide var det lidt nemmere at gå, da de lave gange også havde steder, hvor man kan stå op. På et tidspunkt kom en mand løbende. Han sagde ”hurtigt, giv mig din telefon”. Vi var heldigvis lidt forberedt på at man kan få folk til at tage billeder med telefonen, så vi gav ham vores ene telefon. Så tog han en masse billeder af os, og som tak fik han 5 egyptiske pund, det svarer til cirka 2 kroner.

Vi var også ude og ride på kameler. Det krævede lidt overvindelse, for den er jo virkelig høj.

Efter at have brugt tid ved pyramiderne, skulle vi mødes med de andre, som fulgte det oprindelige program. Vi kørte ned til havnen, for at spise. Derefter skulle vi så ud og sejle på Nilen. Kun os 5 og vores guides. Havde vi været i en af de større busser, havde vi skulle dele båden med en hel flok. Så det var rigtig rart at vi nærmest havde den for os selv.

Tur på Nilen

Derefter tog vi så på museum, hvor vi så og lærte en masse forskellige ting, om de gamle egyptere. Der var både statuer og mumificerede mennesker og dyr. Vores guide Hassan var en glimrende fortæller, og han vidste rigtig meget.

Til sidst tog vi hen til bazaren Khan El-Khalili. Det er et kæmpestort gademarked, hvor der ikke er så meget turistgejl. Der var mange lokale som handlede der, og der duftede af mange spændende krydderier. En rigtig spændende oplevelse.

Efter en lang og begivenhedsrig dag i Kairo, begav vi os trætte og glade hjemad til Hurghada.